9 April 2012

Makan bersuap selepas kahwin


Bagi yang telah berkahwin mesti pernah dipaksa jurugambar untuk suapkan makanan ke mulut pasangan kita kan? Dan saya rasa makan bersuap tu macam dah wajib je bagi setiap pasangan pengantin. Terutama bila kita upah jurugambar, paling tidak pun kawan-kawan.... tidak boleh tidak, pasti kena! Kita pun dengan malu-malu terpaksa buka mulut depan tetamu yang ramai. Boleh suap secoet pun jadilah. Sebagai kenangan katanya. 

Tapi betullah, dengan gambar yang disimpan rapi, Insyaallah sampai kita beranak cucu masih boleh tengok 'kenangan' makan bersuap tatkala kali pertama kita bergelar isteri mahupun suami. Ternyata kenangan itu sangat indah sekali bila dikenang.

Tapi, macam mana pulak kita selepas berkahwin? Adakah masih teruskan acara makan bersuap dengan isteri atau suami kita? Kalau tanya saya....jawapannya Ya! dari saat pertama kami bergelar suami isteri dan sehingga kini kami masih lagi terus makan bersuap. Bersuap maksud saya lebih kepada berkongsi makanan.  Makan dalam satu pinggan dan disuap untuk dua mulut. Kalau siang saya suap suami, malam suami pulak yang suap saya. 

Ternyata, bagi saya amalan makan bersuap ni dapat mekarkan semula dan dapat menyemarakkan lagi rasa cinta, kasih dan sayang terhadap suami saya. Begitu juga sebaliknya. Dan saya sendiri dapat rasakan betapa saya rasa sangat bahagia, gembira dan bertuah bila saya dapat suapkan nasi ke mulut suami dengan jari saya disertai dengan hati yang ikhlas. Saya dapat rasakan 'pahala' juga. Tapi bukanlah saya mengharapkan pahala semata tetapi keinginan dan juga kemahuan saya sendiri yang menuntut untuk saya berbuat begitu. 

Cubalah. Tak perlu malu dan pastinya korang juga akan merasai nikmat yang sangat indah itu. :) Tapi, kalau duduk berdua je bolehlah makan bersuap macam ni. Kalau duduk kat umah mentua dengan ipar duai ramai-ramai rasa tak sesuai kot, nanti dikatanya kita ni mengada-ngada pulak kan? Hehe

2 comments:

Ini Kisah Tia said...

kalau dapat dikekalkan suap menyuap ni dari makan beradab sampai ke lepas kahwin , memang salute :D

Halimatun Sa'adiah said...

so sweet..x saba nk kawen..hehhee